Hoe kun je vermoedelijk spam bij Android telefoons voorkomen?

Eigenaars van een Samsung of Google telefoon zien het waarschijnlijk weleens voorbijkomen. Een oproep waar in beeld staat: vermoedelijk spam of mogelijk fraude. Voor gebruikers van de telefoon handige informatie om oplichting te voorkomen maar voor veel bedrijven een lastige situatie omdat het soms onterecht is.

In dit artikel leggen we alles uit over de Smart Call applicatie en geven we je tips om te voorkomen dat jouw nummer wordt weergeven als vermoedelijk spam of mogelijk fraude.

Hoe werkt de Smart Call spamdetectie van Samsung en Google?

De meeste Samsung en Google telefoons zijn voorzien van Smart Call. Deze applicatie staat standaard geïnstalleerd op iedere nieuwe telefoon en laat gebruikers telefoontjes van onbekende bellers beoordelen en rapporteren.

Het voordeel is dat telefoonbezitters elkaar helpen door telefoonnummers te markeren wanneer je te veel gebeld wordt door een bedrijf. Het nadeel is dat het gebruikers heel gemakkelijk wordt gemaakt om nummers te rapporteren. Je kunt een nummer namelijk al rapporteren wanneer je één keer gebeld bent zonder dat er is opgenomen. Dit is in onze ogen net iets té gemakkelijk waardoor telefoonnummers soms ten onrechte gemarkeerd worden als spam of fraude.


De grens wanneer iets wordt aangemerkt als spam heeft met drie dingen:

  1. Aantal meldingen in een bepaalde periode
  2. Type melding dat gemaakt wordt
  3. Percentage van het aantal telefoontjes dat wordt gerapporteerd (grens ligt rond 5%)

Je kunt ook aangeven wanneer iets geen spam is maar een legitiem telefoontje. Ons advies: rapporteer altijd een nummer als 'geen spam' wanneer het in orde is. Daar help je zowel bedrijven als consumenten mee! Wanneer je gebeld wordt kun je onderaan het scherm een melding maken en het type oproep aangeven, zoals in onderstaande afbeelding.

Samsung Smart Call nummer rapporteren

Wat kun je doen om vermoedelijk spam in beeld te voorkomen?

Hierbij geven we je zes tips om vermoedelijk spam in beeld te voorkomen. Deze tips zijn bedoeld voor bedrijven die dagelijks veel telefoontjes plegen.

Tip 1: Bel uit met een regionaal nummer waar je bedrijf/opdrachtgever gevestigd is.

Wij zien nog steeds veel bedrijven die gebruik maken van 085 of 088 nummers. Tegenwoordig associeert iedereen in Nederland deze nummers met (ongevraagde) verkoop van producten of diensten. Daarnaast geeft het de indruk dat je wordt gebeld door een callcenter wat in veel gevallen geen positief effect heeft op je effectieve bereik. Door deze associaties markeren meer mensen deze 085 en 088 nummers als spam.

Met de komst van VoIP telefonie is het instellen van regionaal telefoonnummer net zo makkelijk als het instellen van een 085 of 088 nummer.

Tip 2: Maak géén gebruik van een predictive dialer

Het gebruik van een predictive dialer is op korte termijn gunstig voor je bereik en efficiëntie maar is op lange termijn killing voor je netto effectieve bereik en zorgt ook voor extra meldingen van vermoedelijk spam omdat meer belpogingen worden gedaan dan wanneer je mensen één voor één belt.

*De terminologie die gebruikt wordt bij verschillende dialer modi verschilt nog weleens per bedrijf of programma. Met predictive dialing bedoelen wij: meerdere uitbellende lijnen per call agent waarbij iemand die opneemt direct wordt verbonden met een beschikbare agent.

Tip 3: Zorg voor een persoonlijk ingesproken welkomstboodschap wanneer mensen terugbellen

Mensen zijn van nature nieuwsgierig en willen weten door wie ze gebeld zijn. Wanneer je terugbelt naar een bedrijf zijn er drie opties mogelijk:

  1. Het bedrijf heeft het inbound gedeelte niet goed geregeld en je krijgt te horen; dit nummer is niet in gebruik of andere foutmelding.
  2. Je krijgt een standaard welkomstbericht wat is gekocht waardoor je nog steeds niet weet wie er heeft gebeld of welk bedrijf erachter zit. Dit kun je zien als een stockfoto maar dan in de vorm van een gesproken bericht met eventueel een wachtmuziekje: een stock geluidsclip.
  3. Je krijgt een persoonlijk ingesproken welkomstboodschap waarin de bedrijfsnaam en eventueel reden van bellen wordt genoemd.

Uiteraard is optie 3 het beste en zorgt dit voor de minste meldingen, gevolgd door optie 2 en optie 1 zorgt voor de meeste meldingen omdat het argwaan wekt wanneer je inboundlijn niet werkt.

Tip 4: Ga met respect met je bellijst om en analyseer je bereik

Stel voor jezelf regels op hoe je met je bellijsten omgaat. Werk met een uitgedachte strategie zodat je mensen niet tot last bent met te veel en te kort achter elkaar bellen. Denk hierbij aan de volgende punten:

  • Op welk tijdstip in mijn doelgroep het beste bereikbaar?
  • Op welke dag(en) is mijn bereik het hoogst?
  • Hoeveel belpogingen ga ik doen per telefoonnummer?
  • Wat is de afkoelperiode tussen de belpogingen?

Tip 5: Controleer elke week de situatie van jouw telefoonnummer(s)

Bel af en toe jezelf op een Samsung of Google telefoon en kijk wat er in beeld komt te staan. Indien je gemarkeerd wordt als spam kun je wisselen van telefoonnummer maar dat is soms lastig omdat het huidige telefoonnummer bijvoorbeeld op briefpapier of facturen staat.

Een tweede optie die veel mensen niet weten is dat Samsung in sommige gevallen bereid is om het te beoordelen en eventueel aan te passen. Wij hebben de juiste contacten bij Samsung en wanneer je klant bent van Identity Marketing kunnen we je hierbij helpen.

Bonus tip: Zorg ervoor dat je dit nummer niet in je adressenboek hebt staan want de informatie die in je adressenboek staat bij een telefoonnummer heeft voorrang op Smart Call.

Tip 6: Start met het uitbellen met bedrijfsnaam en logo

De Smart Call applicatie biedt geweldige mogelijkheden voor jouw bedrijf. Je kunt namelijk bellen met jouw bedrijfsnaam en logo zonder dat je in iemand zijn adressenboek staat.

Identity Marketing heeft een koppeling met Smart Call en maakt het mogelijk voor alle bedrijven in Nederland om een naam en logo mee te sturen. Hiermee voorkom je dat je gemarkeerd wordt als spam én je je effectieve bereik verhoogt met minimaal 12% tot wel 25%!

Onderstaand een afbeelding van hoe wij als Identity Marketing uitbellen, dit kunnen wij voor ieder bedrijf op maat maken.

Identity Marketing Caller ID

Iedereen die wij bellen met een Samsung of Google telefoon zit dit in beeld in plaats van een onbekend nummer. Ben je benieuwd hoe het eruit ziet voor jouw bedrijf? Klik dan hier om een voorbeeld te maken!

Conclusie

Je kunt vermoedelijk spam of mogelijk fraude meldingen bij Samsung telefoons nooit 100% voorkomen maar er zijn genoeg manieren om dit tot een minimum te beperken. Kort gezegd zijn dit de stappen die je moet nemen:

  • Bel uit met een regionaal nummer waar je bedrijf gevestigd is
  • Gebruik geen predictive dialer
  • Zorg dat je inbound lijn goed en professioneel is ingericht
  • Bel mensen niet te vaak en te snel achter elkaar
  • Controleer wekelijks de situatie van je telefoonnummer(s)
  • Voeg een logo en bedrijfsnaam toe met één van de partners van Samsung

Hopelijk hebben we je hierbij geïnspireerd en geholpen. Mocht je vragen hebben of als we je ergens mee kunnen helpen neem dan zeker even contact met ons op.

Waar wacht je nog op?

Waar wacht je nog op?

Start met uitbellen met jouw bedrijfsnaam én logo vanaf slechts € 15,- per maand. Verhoog je bereik met minimaal 12% in een handomdraai.

Maandelijks opzegbaar!