15 tips om meer klanten te werven als zonne-energiebedrijf

In een wereld waar zonnepanelen en zonne-energiebedrijven als paddenstoelen uit de grond schieten, is het cruciaal om je als bedrijf te onderscheiden. Met een overvloed aan keuzes moeten klanten een reden hebben om juist voor jou te kiezen. Hoe doe je dat?

Hier zijn enkele briljante manieren waarop jouw bedrijf boven de zonnige concurrentie kan uitstijgen:

  1. Samenwerkingen met installateurs: Werk samen met lokale installateurs en aannemers om de bereikbaarheid te vergroten en lokale markten te betreden. Zo hebben ze vaak al een goede kennis over de lokale omstandigheden en hebben een goed netwerk en het vertrouwen van de gemeenschap, waar jij op mee kan veren.
  2. Bedrijfspartnerships: Overweeg samenwerkingen met andere bedrijven, zoals energiemaatschappijen of bouwbedrijven om gezamenlijke marketinginspanningen te doen.
  3. Beursdeelname: Neem deel aan beurzen en evenementen in de branche om direct in contact te komen met geïnteresseerde consumenten, zoals de grootste vakbeurs voor zonne-energie in Noordwest-Europa: Solar Solutions. De beurs over het hele jaar verdeeld op verschillende plekken in Europa. Neem voor meer informatie een kijkje op de website.
  4. Geef workshops: Organiseer workshops en informatiesessies om mensen te enthousiasmeren en bewust te maken van de voordelen van zonne-energie.
  5. Vraag klanten om reviews: Vraag aan je huidige klanten of zij een recensie achter zouden willen laten op een bekend reviewplatform, zoals Google of Trustpilot. Laat hierbij ook de misschien negatievere recensies tussen staan, maar zorg dat je hier altijd op reageert en probeert de problemen te verhelpen. Zo weten potentiële klanten dat het echte recensies zijn. Review plaatsen
  6. Gebruik een referentieprogramma: Implementeer programma’s waarbij bestaande klanten beloningen ontvangen voor het doorverwijzen van nieuwe klanten. Jouw klanten kunnen je grootste reclame zijn, als ze blij zijn zullen ze dit verder vertellen, als jij hier als bedrijf op inspeelt door ze een beloning te geven als ze nieuwe klanten aanleveren.
  7. Subsidies en belastingvoordelen: Er is geen landelijke subsidie voor zonnepanelen, maar er wordt per gemeente, provincie of regio bepaald welke energiemaatregelen gesubsidieerd worden. Zoek dit voor jouw regio uit en informeer jouw potentiële klanten hierover. Via de energiesubsidiewijzer kun je nakijken welke subsidies er zijn per gemeente.
  8. Financiële opties: Bied flexibele financiële opties, zoals leasing of financiering om de drempel voor potentiële klanten te verlagen en het geheel aantrekkelijker te maken.
  9. Betrokkenheid in de lokale gemeenschap: Sponsor lokale evenementen en initiatieven en maak gebruik van lokale media om de aanwezigheid binnen de gemeenschap te creëren en te vergroten. Je vergroot de naamsbekendheid en mensen weten dan ook dat het bedrijf in de buurt zit.
  10. Goede klantenservice: Zorg voor een snelle en efficiënte respons op vragen en verzoeken van (potentiële) klanten. Klanten weten dan dat ze altijd met vragen terecht kunnen en dat geeft vertrouwen. Het is vaak zo dat de producten die geleverd worden goed zijn, maar dat de klantenservice te wensen over laat. Dit is zonde en een probleem die makkelijk op te lossen is door te zorgen voor een goed lopende klantenservice.
  11. Online platforms: Bied online tools aan waarmee klanten zelf kunnen zien wat de voordelen en kostenbesparingen van zonne-energie voor hun specifieke situatie kunnen berekenen. Zorg verder voor een duidelijke en overzichtelijke website zodat klanten makkelijk wegwijs kunnen worden op de website.
  12. Apps: Ontwikkel een mobiele app zodat klanten hun energieverbruik kunnen volgen en de prestaties van hun zonne-energiesysteem te controleren.
  13. Gerichte lokale advertenties: Richt online advertenties op lokale doelgroepen om de relevantie van de boodschap te vergroten. Optimaliseer de website voor lokale zoektermen om beter vindbaar te zijn voor mensen in de buurt die op zoek zijn naar zonne-energieoplossingen.
  14. Duurzaamheidinitiatieven: Leid milieuvriendelijke campagnes waarbij je benadrukt hoe zonne-energie bijdraagt aan het verminderen van de ecologische voetafdruk. Overweeg het behalen van groene certificeringen en benadruk deze in de marketing om dit goed onder de aandacht te brengen.
  15. Social media engagement: Wees actief op sociale mediaplatforms door regelmatig nieuws over de zonne-energiesector, tips voor energiebesparing en projectupdates. Je vergroot hierdoor de zichtbaarheid bij een breed publiek en het biedt een snelle en directe manier om te communiceren met klanten. Door direct te kunnen reageren op vragen en feedback van klanten, wordt er een betere klantenservice geboden en wordt er vertrouwen opgebouwd. Meer weten over het werven van leads via sociale media? Lees er over in onze blog “7 tips om klanten of leads te werven via Social Media”.
Installatie Zonnepanelen

Om potentiële klanten nog meer vertrouwen en zekerheid te bieden kun je jouw bedrijf aansluiten bij Stichting Garantiefonds Zonne Energie. SGZE bestaat sinds 2014 en heeft ondertussen ruim 90 deelnemers, ook wel het grootste garantiefonds voor zonnepanelen.

Voordelen van aansluiten bij SGZE?

  • Maximale zekerheid door garanties: Je geeft jouw klant de maximale zekerheid. Zij zijn verzekerd van een aanbetalingsgarantie en toekomstige garanties mocht jouw bedrijf door omstandigheden ophoudt te bestaan. Daarnaast kunnen klanten gebruik maken van de geschillencommissie.
  • Vertrouwen in jouw bedrijf: Niet iedereen kan zomaar deelnemer van SGZE worden, je moet als bedrijf aan meerdere kwaliteitseisen en voorwaarden voldoen. Aansluiten bij Stichting Garantiefonds Zonne Energie werkt als een soort keurmerk voor jouw (potentiële klanten).
  • Verhoogde verkoop van zonnepanelen: Je verbetert jouw imago doordat jouw bedrijf voldoet aan strikte voorwaarden en je neemt een drempel weg voor klanten omdat financiële risico’s zijn afgedekt.

Deelnemer worden van Stichting Garantiefonds Zonne Energie, klik dan hier.

SGZE
Waar wacht je nog op?

Waar wacht je nog op?

Start met uitbellen met jouw bedrijfsnaam én logo vanaf slechts € 15,- per maand. Verhoog je bereik met minimaal 12% in een handomdraai.

Maandelijks opzegbaar!